Tiedote: Tanssiteatteri Raatikon ja Teatteri Vantaan uudet, upeat teatterit Tikkurilan Silkkitehtaalla nyt auki

Kulttuurihistoriallisesti merkittävän Tikkurilan Silkkitehtaan teatteritilojen remontti on valmistunut. Silkkitehtaasta on muodostunut vantaalaisen kulttuurin sydän, jossa toimivat Tanssiteatteri Raatikon ja Teatteri Vantaan lisäksi kaupungin kulttuuripalvelut.

Suojellun Silkkitehtaan rakennus koki mittavan muutoksen sisäpuoleltaan, kun kiinteistöön valmistui Tanssiteatteri Raatikon ja Teatteri Vantaan uudet toimitilat. Kiinteistön omistaja Renor Oy vastasi remontin suunnittelusta ja saneerauksen toteutti pääurakoitsija Karirakenne. Varsinaisten teatterisalien suunnittelusta ja varustamisesta vastasivat teatterit itse. Silkkitehtaalla on nyt kaksi upeaa teatterisalia ja viihtyisä yleisölämpiö. Lisäksi teatterit saivat ajanmukaiset ja tyylikkäät toimisto-, huolto-ja pukuhuonetilat.

Lämpiössä yhdistyy ajaton charmi ja teattereiden rohkea ilmaisu

Katsojille näkyvimmän tilan, yleisölämpiön, sisutussuunnittelusta vastasi Mint and More Creative. ”Silkkitehtaan vanha arkkitehtuuri loi pohjan yleisölämpiön ilmeen suunnittelulle. Tilasta haluttiin luoda aikaa kestävä, persoonallinen ja mieleenpainuva”, kertoo lämpiön sisustussuunnittelusta vastanneen Mint & More Creative:n Roosa Riski (sisustusarkkitehti SIO ja perustajaosakas).

Lämpiön ilmeestä luotiin kerroksellinen. Vanhaa tiiliseinää kaivettiin esiin ja rakennuksen alkuperäisiä osia jätettiin näkyviin mahdollisimman paljon. Suunnittelussa otettiin huomioon myös teattereiden erilaiset kävijäryhmät, lapsiryhmistä aina seniori-ikäisiin. Lämpiössä toimii tunnelmallinen teatterikahvila Cafe Silkki, joka palvelee yleisöä esitysten yhteydessä. Kahvilan toiminnasta vastaa vantaalainen Minttiravintolat Oy.

Raatikon ja Teatteri Vantaan ohjelmistossa ensi-iltoja ja monipuolista tarjontaa

Tanssiteatteri Raatikon uuden teatterisalin ensimmäinen ensi-ilta on Ivan, Kettu ja Tulilintu. Klassikkosatuun perustuva lastennäytelmä vie katsojat jännittävälle seikkailulle. Wusheng Companyn kanssa yhteistyössä toteutetussa esityksessä käytetään itämaisen teatterin tekniikoita näyttävine miekkailukohtauksineen. Loppuvuodesta katsojien kannattaa kaivaa valomiekat esiin ja katsastaa Raatikon värikäs Supersankarit-teos.

Teatteri Vantaan uuden Silkkisalin syyskausi käynnistyy teatterin omilla tuotannoilla. Lokakuusta lähtien ohjelmistoon tulee runsaasti vierailuesityksiä, joiden esiintyjinä on lukuisia Suomen eturivin taiteilijoita. Lisäksi syksyn aikana järjestetään kerran kuussa tunnelmallisia lämpiökonsertteja iltapäivisin, joista ensimmäisenä on vuorossa Uhlenius – Pasanen -duo.

Uudenlaista yhteistyötä

Uusi tila pääsee heti loistamaan myös juhlatunnelmissa. Teatteritilojen tupaantuliaiset ovat lokakuussa, saman viikon lopulla on Teatteri Vantaan näyttävä 35-vuotisjuhlagaala, ja ensi vuoden alussa koittaa Raatikon 50-vuotisjuhlat.

Teattereiden tavoitteena on myös elävöittää jokirantaa ja koko Tikkurilaa yhdessä. Marraskuussa 19.11. Tanssiteatteri Raatikko ja Teatteri Vantaa ovat mukana Vantaan uudessa tapahtumassa Valon Tikkurilassa, jolloin yleisö pääsee tutustumaan uusiin teatteritiloihin. Joulukuussa 11.12. järjestetään Silkkitehtaan joulubasaari.

Lisätietoja:
Marja Korhola, teatterinjohtaja Tanssiteatteri Raatikko, p. 050 583 7012, marja.korhola@raatikko.fi
Anne Nielsen, teatterinjohtaja Teatteri Vantaa, p. 040 743 5703, anne.nielsen@kolumbus.fi
________________________________________________________________

Tanssiteatteri Raatikko on Suomen vanhin tanssiteatteri, teatteri täyttää ensi vuonna 50 vuotta. Raatikolla on vahva osaaminen lapsille ja nuorille suunnatuissa esityksissä; teatteri on palkittu laadukkaan lastenkulttuurin toimijana. Raatikon teoksille on tyypillistä tanssin, teatterin ja sirkustaiteen yhdistäminen. Oman näyttämön lisäksi Raatikko esiintyy myös kiertueilla. Teatteri Vantaa  (entinen Teatteri Kehä III) on 35-vuotias ammattiteatteri, jonka ohjelmistossa on vuosittain lukuisia vierailuesityksiä. Teatteri on toiminut Silkkitehtaalla Silkkisalissa vuodesta 1996 ja tuottanut historiansa aikana lukuisia koti- ja ulkomaisia kantaesityksiä, draamaa, musiikki- ja lastenteatteria sekä pientuotantoja. Teatterilla on myös paljon kiertuetoimintaa.